PENJELASAN-PENJELASAN PBS

 PENJELASAN- PENJELASAN PBS

 TAJUKLINK*
PBD (2022) - Klip | Tahap Penguasaan Dan Standard Prestasi - Kepentingan Dan Kelebihan PBD

BAIK
PBD (2022) | Tahap Penguasaan Dan Standard Prestasi-  CIKGU AMRAN
 TERBAIK
 Penerangan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) KPM 2021











Pentaksiran Bilik Darjah (PBD)
LUVRINA JAMALUDIN










 





FORMAL













TERBAIK

 

 



 PERKEMBANGAN DIKESAN SECARA BERTERUSAN

PENGETAHUAN MURID
KEMAHIRAN MURID
NILAI MURID


AKTIVITI BERKOLOBORATIF





UNTUK NILAI TP PERLU HABISKAN SATU KELOMPOK BIDANG, TEMA-TEMA ATAU KANDUNGAN-KANDUNGAN TERTENTU
CIKGU AMRAN

SELESAI SAHAJA SATU KELOMPOK BIDANG, TEMA-TEMA ATAU KANDUNGAN-KANDUNGAN TERTENTU DIAJAR BARULAH  TAHAP PENGUASAAN DIBERIKAN .... SEPANJANG TAHUN DAN TP BOLEH BERUBAH


KALAU DIA MENDAKI BUKIT TAK BOLEH KITA BOLEH BANTU DIA SAMPAI KE PUNCAK
ENCIK MAT SOM

FORMATIF   = MEMBINA DAN MEMBETULKAN APA-APA YANG ANAK MURID KITA BELUM KUASAI
SUMATIF = KESELURUHAN DIAKHIR SESI AKADEMIK KITA SUMERISEKAN DI AKHIR TU KITA ADAKAN UJIAN



RINGKASAN TP




SK SP




CONTOH:



MAKSUDNYA PELAJAR PATUT MENGETAHUI TENTANG KOD ARAHAN HTML   
DAN

KRITERIANYA ADALAH:

1 Melakar papan cerita untuk membina laman sesawang yang menggunakan kod arahan HTML.

2 Menggunakan tags dalam atur cara HTML : <head>; <title>; <body> dan <paragraph>

3 Mengguna paragraph headings dalam atur cara HTML yang dibina.

4 Menggunakan atur cara HTML untuk menghasilkan Banner, Frame dan Menu.

5 Membina pautan teks dan imej dalam atur cara HTML.

6 Menulis atur cara untuk memasukkan imej dalam atur cara HTML.

7 Menghasilkan pull down menu melalui atur cara HTML.

8 Menghasilkan ruang komen melalui atur cara HTML.

9 Mengesan sebarang ralat yang berlaku dalam atur cara HTML yang dibina.

10 Membina laman sesawang interaktif yang memaparkan Banner, Menu, Ruangan Komen, Frame dan Pull down menu.





 
  PENYATAAN TAHAP PENGUASAAN
 TAHAP PENGUASAAN TAFSIRAN
 1Murid tahu perkara asas atau boleh melakukan kemahiran asas atau memberi respons terhadap perkara yang asas.
 2Murid menunjukkan kefahaman dengan menjelaskan sesuatu perkara yangdipelajari dalam bentuk komunikasi.
 3Murid menggunakan pengetahuan untuk melaksanakan sesuatu kemahiran atau tugasan pada suatu situasi.
 4Murid menggunakan pengetahuan dan melaksanakan sesuatu kemahiran atau tugasan iaitu mengikut prosedur atau secara analitik dan sistematik.
 5Murid menggunakan pengetahuan dan melaksanakan sesuatu kemahiran atau tugasan pada situasi baharu dengan mengikut prosedur atau secara analitik dan sistematik serta tekal dan bersikap positif.
 6Murid berupaya menggunakan pengetahuan dan kemahiran sedia ada untuk digunakan pada situasi baharu secara analitik, sistematik, bersikap positif, kreatif dan inovatif dalam penghasilan idea baharu serta boleh dicontohi.



 
  PENYATAAN TAHAP PENGUASAAN
 TAHAP PENGUASAAN TAFSIRAN
 1.... tahu perkara asas 
 2.... menunjukkan kefahaman dengan menjelaskan
 3.... menggunakan pengetahuan untuk melaksanakan ...
 4menggunakan pengetahuan dan melaksanakan sesuatu kemahiran atau tugasan .... mengikut prosedur atau secara analitik dan sistematik.
 5menggunakan pengetahuan dan melaksanakan sesuatu ....... pada situasi baharu
 6.... berupaya menggunakan pengetahuan dan kemahiran .......  pada situasi baharu .... boleh dicontohi.

 
  PENYATAAN TAHAP PENGUASAAN
 TAHAP PENGUASAAN TAFSIRAN
 1ASAS
 2FAHAM
 3LAKSANA
 4ANALITIK
 5SITUASI BAHARU
 6SITUASI BAHARU DAN CONTOH

















































Pentaksiran Sumatif (2022) | Pelaporan Tahap Penguasaan Murid  SANGAT
TERBAIK
 PBD (2022) | Pertimbangan Profesional 

 BAIK




 PBD (2022) - Klip | Pertimbangan Profesional: Moderasi  TERBAIK    
   
   
   






No comments:

Post a Comment