PENJELASAN- PENJELASAN PBS
TAJUK | LINK | * |
PBD (2022) - Klip | Tahap Penguasaan Dan Standard Prestasi - Kepentingan Dan Kelebihan PBD
| | BAIK |
PBD (2022) | Tahap Penguasaan Dan Standard Prestasi- CIKGU AMRAN
|  | TERBAIK |
Penerangan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) KPM 2021
Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) LUVRINA JAMALUDIN
|
| FORMAL
TERBAIK |
PERKEMBANGAN DIKESAN SECARA BERTERUSAN
PENGETAHUAN MURID KEMAHIRAN MURID NILAI MURID
AKTIVITI BERKOLOBORATIF
UNTUK NILAI TP PERLU HABISKAN SATU KELOMPOK BIDANG, TEMA-TEMA ATAU KANDUNGAN-KANDUNGAN TERTENTU CIKGU AMRAN
SELESAI SAHAJA SATU KELOMPOK BIDANG, TEMA-TEMA ATAU KANDUNGAN-KANDUNGAN TERTENTU DIAJAR BARULAH TAHAP PENGUASAAN DIBERIKAN .... SEPANJANG TAHUN DAN TP BOLEH BERUBAH
KALAU DIA MENDAKI BUKIT TAK BOLEH KITA BOLEH BANTU DIA SAMPAI KE PUNCAK ENCIK MAT SOM
FORMATIF = MEMBINA DAN MEMBETULKAN APA-APA YANG ANAK MURID KITA BELUM KUASAI SUMATIF = KESELURUHAN DIAKHIR SESI AKADEMIK KITA SUMERISEKAN DI AKHIR TU KITA ADAKAN UJIAN
RINGKASAN TP
SK SP
CONTOH:
MAKSUDNYA PELAJAR PATUT MENGETAHUI TENTANG KOD ARAHAN HTML DAN
KRITERIANYA ADALAH:
1 Melakar
papan cerita untuk membina laman sesawang yang menggunakan kod arahan HTML.
2
Menggunakan tags dalam atur cara HTML : <head>; <title>;
<body> dan <paragraph>
3 Mengguna
paragraph headings dalam atur cara HTML yang dibina.
4
Menggunakan atur cara HTML untuk menghasilkan Banner, Frame dan Menu.
5 Membina
pautan teks dan imej dalam atur cara HTML.
6 Menulis
atur cara untuk memasukkan imej dalam atur cara HTML.
7
Menghasilkan pull down menu melalui atur cara HTML.
8
Menghasilkan ruang komen melalui atur cara HTML.
9 Mengesan
sebarang ralat yang berlaku dalam atur cara HTML yang dibina.
10 Membina
laman sesawang interaktif yang memaparkan Banner, Menu, Ruangan Komen, Frame
dan Pull down menu.

| PENYATAAN TAHAP PENGUASAAN | TAHAP PENGUASAAN | TAFSIRAN | 1 | Murid tahu perkara asas atau boleh melakukan kemahiran asas atau memberi respons terhadap perkara yang asas. | 2 | Murid menunjukkan kefahaman dengan menjelaskan sesuatu perkara yangdipelajari dalam bentuk komunikasi. | 3 | Murid menggunakan pengetahuan untuk melaksanakan sesuatu kemahiran atau tugasan pada suatu situasi. | 4 | Murid menggunakan pengetahuan dan melaksanakan sesuatu kemahiran atau tugasan iaitu mengikut prosedur atau secara analitik dan sistematik. | 5 | Murid menggunakan pengetahuan dan melaksanakan sesuatu kemahiran atau tugasan pada situasi baharu dengan mengikut prosedur atau secara analitik dan sistematik serta tekal dan bersikap positif. | 6 | Murid berupaya menggunakan pengetahuan dan kemahiran sedia ada untuk digunakan pada situasi baharu secara analitik, sistematik, bersikap positif, kreatif dan inovatif dalam penghasilan idea baharu serta boleh dicontohi. |
| PENYATAAN TAHAP PENGUASAAN | TAHAP PENGUASAAN | TAFSIRAN | 1 | .... tahu perkara asas | 2 | .... menunjukkan kefahaman dengan menjelaskan | 3 | .... menggunakan pengetahuan untuk melaksanakan ... | 4 | menggunakan pengetahuan dan melaksanakan sesuatu kemahiran atau tugasan .... mengikut prosedur atau secara analitik dan sistematik. | 5 | menggunakan pengetahuan dan melaksanakan sesuatu ....... pada situasi baharu | 6 | .... berupaya menggunakan pengetahuan dan kemahiran ....... pada situasi baharu .... boleh dicontohi. |
| PENYATAAN TAHAP PENGUASAAN | TAHAP PENGUASAAN | TAFSIRAN | 1 | ASAS | 2 | FAHAM | 3 | LAKSANA | 4 | ANALITIK | 5 | SITUASI BAHARU | 6 | SITUASI BAHARU DAN CONTOH |
|
| | | | | | | | | | |
Pentaksiran Sumatif (2022) | Pelaporan Tahap Penguasaan Murid |  | SANGAT TERBAIK |
PBD (2022) | Pertimbangan Profesional |
| BAIK |
| |
PBD (2022) - Klip | Pertimbangan Profesional: Moderasi |  | TERBAIK |
| | |
| | |
| | |
No comments:
Post a Comment